Dag 1 : Brussel - Ivalo - Inari Wilderness Hotel

maandag 4 maart 2019

Het was een lange dag vandaag. Om voor de files in Brussel te zijn, is het iets na 7 deze ochtend wanneer ik in de luchthaven ben. Veel te vroeg want mijn vlucht vertrekt pas om 11u40'.

Een klein ontbijtje om de dag goed te beginnen.


Om 9u15' geef ik mijn bagage af en dan op naar security. Ik piep NIET, joehoe. Meestal wel dus.

Ik koop nog een broodje voor dadelijk op het vliegtuig en ga dan naar de gate. Om daar vast te stellen dat ik mijn iPad mis. Vergeten bij de security. Er was een hoop gedrum en geduw door een hele groep Aziaten. Ik wandel helemaal terug en tada, ik heb hem terug. En nu weer terug naar de gate. Goed voor mijn dagelijkse stappen. Al goed dat ik tijd genoeg had.

Met 10 minuutjes vertraging verlaten we het druilerige Brussel.


Veel kan ik buiten niet zien, overal een dik wolkentapijt. Het lekker koffietje van Finnair komt goed van pas. Ik eet mijn broodje en luister wat muziek.


Een tussenstop is voorzien in Helsinki omdat er geen rechtstreeks vluchten zijn naar Ivalo.
Het is allemaal goed geregeld op de luchthaven. De gates liggen kort bij elkaar. Ik koop nog een bessen-smoothie voor straks.



Ik heb nog tijd over zelfs voor het boarden van de volgende vlucht begint.
1u20' later verlaten we Helsinki al weer.


De zon gaat dadelijk onder en ik ben wat teleurgesteld dat ik aan de verkeerde kant van het vliegtuig zit. Nu, die teleurstelling is snel over. Tegenover de zonsondergang is er een prachtige avondgloed.





Landen doen we om 18u15' lokale tijd. (het is hier 1 uurtje later dan in België)
Het is een kleine luchthaven. Uitstappen gebeurt op de tarmac en te voet naar binnen. Bij een frisse -14 °C. Heerlijk.



In de aankomsthal staat een mijnheer met een bordje met mijn naam op. Samen met nog enkele andere toeristen brengt hij ons naar Inari. Het ritje duur 45'.

In de lodge aangekomen mogen we dadelijk gaan eten want de keuken sluit om 20u.
Daarna krijg ik mijn kamer toegewezen en nog daarna mag ik een pakketje warme kleren gaan ophalen. Dikke laarzen, overall, dikke handschoen en kousen. En ik ga het kunnen gebruiken want het is om 22u41' al -19 °C.



En dan begint het te sneeuwen. Minivlokjes.
Me happy !