Dag 4 : Inari Wilderness Hotel - sneeuwscooter tocht

donderdag 7 maart 2019

Een heldere, frisse ochtend. -17 °C maar het went al.


Om 11u vertrekken we met 2 groepen van 6 sneeuwscooters voor een tocht van 70 km.
Over het Inari meer en over eilandjes zigzag tussen de bomen door, shortcut ;)
Top speed 75 km/u.
Het weer twijfelt nog even, blijf ik zonnig of toch bewolkt ?




We rijden naar een wilderness hut. Net als afgelopen maandag.
Om bij deze te geraken rijden we tussen enkele kleinere eilandjes door. Halt ! Overstekende rendieren, een kudde van zo'n 15 dieren. Helaas als chauffeur heb ik er geen foto van kunnen nemen.
We parkeren bij de aanlegsteiger.


Op het eilandje staan meerdere gebouwtjes. In 1 zijn bedden, in het andere kookfaciliteiten, nog 1 met het toilet. En er is nog een gebouwtje waarin de houtvoorraad ligt. Van de gids kom ik te weten dat de staat ervoor zorgt dat daar altijd een voorraad is. Dat wordt met hun belastinggeld betaald.
Volgens het logboek in de cabin, verbleven er afgelopen nacht langlaufers.


Rondwandelen is niet zo eenvoudig hier. Er zijn geen gebaande wegjes, enkel een klein ski-spoor van de mensen die hier afgelopen nacht overnachtten. Dus moet je zelf je pad lopen en hierbij zak ik dus om de 3 stappen tot boven mijn knie in de sneeuw ! I love it !
Even rondspelen in de sneeuw ! Snow angel !


Ondertussen is het duidelijk dat de weergoden beslist hebben dat het vandaag een zonnige dag wordt.
En het is goed in het zonnetje, de temperatuur is al gestegen tot -10 °C.


En dan zie ik nog 2 rendieren die voorbij gewandeld komen. Deze keer heb ik ze wel op de foto !
Ik ben blij als ik vaststel dat ook zij soms tot halverwege hun poot in de sneeuw zakken.




Ze zijn de hele vlakte overgestoken van links naar rechts. Op onderstaande foto zie je ze rechts naar het bos stappen.

Terwijl wij van de sneeuw en de uitzichten genoten, hebben de gidsen het eten klaargemaakt.
Weer een dikke soep met zalm en aardappelen. Had ik maandag ook maar het is best lekker dus mij hoor je niet klagen. Wel andere broodjes vandaag. En die worden in het vuur opgewarmd. Yummie !


Tijd om afscheid te nemen en terug naar het hotel te gaan.
Het is nog 1.5u rijden, aangenaam want steeds in het zonnetje.


Iets na 15u zijn we terug 'home'.
Tijd voor een kopje thee en even rust. En een warme douche. Nu denk je misschien, zo vroeg op de dag maar daar is een reden voor. Na een douche houd je huid nog water vast en als je dan buitenkomt, bevries je bijna. Voor deze avond zijn de voorspellingen voor noorderlicht goed dus dan wil ik daar klaar voor zijn.

Na mijn douche tovert de zon weer mooie kleuren wanneer ze onder gaat.



Na het avondeten ga ik naar de kamer om me in mijn dikke spullen te hijsen. En er is al een beetje noorderlicht te zien. Volgens mijn app begint het grootste spektakel rond 21u.
Dus tegen 21u sta ik klaar met mijn fototoestel en statief op het meer. Temperatuur -17 °C en dalend.
In het begin moet het nog wat op gang komen maar daarna wow ! Daar zijn geen woorden voor.
Overal rondom ons dansende lichtjes.



Noorderlicht komt en gaat. Wanneer het net iets minder is, ga ik snel naar mijn kamer om hand- en voetwarmers in respectievelijk handschoenen en laarzen te steken. Die dingen zijn echt geweldig. Ze geven meteen warmte af. Geen 5 minuten later sta ik weer op het meer.




Tegen middernacht ben ik helemaal verkleumd. Het is nu -20 °C en doordat je daar gewoon stil staat is het nog kouder natuurlijk.
Het gezelschap is wel leuk. Allemaal gelijkgezinde mensen. Allemaal een beetje gek om bij deze temperaturen op een bevroren meer te staan.

Thanks Lady Aurora ! Ik heb ervan genoten !