Dag 3 : Inari Wilderness Hotel - wandelen

woensdag 6 maart 2019

Vandaag staat er geen speciale activiteit op het programma. Een beetje bijslapen dus.
Het is prachtig weer. Eerst een ontbijtje en een heerlijk cranberry sapje. Breakfast with a view !



Ik neem er rustig mijn tijd voor. Terug op de kamer bel ik even met de thuisblijvers en (ja, helaas kan het niet anders) met het werk. Geen noodgevallen. Gisteren was ik te moe dus heb ik ook nog het verslagje van dag 2 gemaakt.
Ik wandel nog even naar het meer en ga daarna lunchen.

In de namiddag ga ik naar het dorpje wandelen. Erg groot zal dat niet zijn want er wonen minder dan 1000 mensen. Ondertussen komt er wat bewolking opzetten in de verte. Met zo de wind op kop voelt het erg koud aan hoewel het maar -9 °C is.


Overal weer andere zichten op het Inari meer. Het meer is het grootste wilderness lake in Finland. Alles natuurlijk. Er zijn nog 2 grotere meren in Finland maar die worden niet meer in de categorie wilderness lake gezet omdat er ofwel bij de instroom ofwel bij de uitstroom menselijke tussenkomst is geweest.



Het zonnetje verdwijnt stilletjes achter een dunne laag wolken. Het voelt meteen ook kouder aan.


Een bushokje

Een typische woning, bijna alle huizen zijn rood-bruin geverfd.


Het kerkje van Inari

Het centrum is niet veel bijzonders. Een hotel, enkele winkels, een restaurantje.
Ik koop er wel een voorraad thee (die ik bij ons nergens kan vinden) en wat souvenirs.

Eens door het 'centrum' zijn de mooie zichten op het meer er weer.



De Juutua River, deelt het dorpje op.
Hier keer ik terug. Ik heb 4,5 km gewandeld. Ondertussen is het aan het sneeuwen.
Voordeel is wel dat ik nu de wind in de rug heb.
Muts, kap van mijn vest en kap van mijn jas. Zo kan ik wel tegen de kou.



Wat een plaatje ! Dit is het tuinhuis van deze mensen. Oh, ik zie me daar al zo genieten met een heerlijk kopje thee.


Bijna terug bij het hotel en het is gestopt met sneeuwen.
Onderweg heb ik zelfs mijn muts af moeten doen, was een beetje te ... warm. (bij ondertussen -11 °C)
Zelfs zonder dat je de zon kan zien, kleurt het licht blauw.


Ik ga op tijd eten want mijn noorderlicht app geeft best veel kans op noorderlicht deze avond.
Nog even bellen met het thuisfront en me dan in de warme kleren hijsen. Telkens weer een karwei maar anders is de kou niet te verdragen.

De app had gelijk. Tegen 21u is er gedurende meer dan 2u noorderlicht te zien.
Daarna blijft het noorderlicht er wel maar er komt een dunne wolkensluier en dus is het niet meer zo goed te zien. Het is wel koud genoeg vind ik, zo'n -19 °C maar door de felle wind voelt het veel kouder aan.



Uiteindelijk houd ik het rond 23u30' voor bekeken.
Tijd voor een deugddoend slaapje. Tot morgen !