Dag 2 : Inari Wilderness Hotel - ijsvissen sneeuwscooter

dinsdag 5 maart 2019

Dus, gisteren eindigde mijn verslag met sneeuwval.
Na het maken van het verslagje wil ik gaan slapen maar plots een gestommel in de gang. Er zou noorderlicht te zien zijn. En inderdaad de wolken en sneeuw hebben plaats geruimd voor sterren en noorderlicht.

Rond 1u bij -23 °C op het Inari meer staan genieten van een heerlijk schouwspel. Tegen 2u30' was ik helemaal verkleumd. Ik heb zo genoten maar je wilt natuurlijk geen teen verliezen.



Uiteindelijk slaap ik onder 2 donsdekens om het terug warm te krijgen.

Het is -20 °C deze ochtend. Na een korte nacht en een lekker ontbijtje vertrekken we om 10u om te gaan vissen. Euh wat?!? Ja ijsvissen. De vissen zwemmen zo'n 20 cm boven de bodem van het meer op plaatsen waar dit zo'n 3-5 m diep is.
De tocht erheen is met de sneeuwscooter, mijn favoriete vervoermiddel in het noorden.



We rijden tot aan één van de +1000 eilandjes die in het meer liggen. Daar ligt een hut (met sauna). Deze hutten vind je doorheen heel Finland. Alle land is namelijk publiek. Je kan wel een stuk land hebben maar iedereen mag daarover trekken. Dus geen 'blijf van mijn erf' toestanden. Je mag gratis bij de hutten verblijven. Er ligt altijd al een voorraadje hout zodat je een vuurtje kan maken. Enige voorwaarde: je moet de houtvoorraad weer bijvullen voor je weggaat.

En daar gaan we aan de slag. Eerst een gat boren door het 1 m dikke ijs.



En dan ... wachten.
Er wordt nogal wat afgelachen.
Regelmatig moet je het gat terug ijsvrij maken want na 10 minuten staat er alweer een laagje ijs op het water. Een beetje logisch bij -17 °C.



Nu ben ik niet echt een visser. Ik ga een beetje rondwandelen door de sneeuw.
Het is een mooie zonnige dag maar er staat een snijdend koude wind.




Selfie !

Al een geluk heeft de gids voor een back-up maaltijd gezorgd want niemand heeft iets gevangen.
Ze heeft een vuurtje gemaakt waarop het eten opgewarmd wordt. Een dikke soep met zalm, groenten, aardappelen en wat room. Daarbij een boven het vuur gebakken broodje met kaas. Zalig !


Nog wat spelen in de sneeuw



Op de terugweg houden we halt bij het Ukonsaari Island. Deze rots is een heilige plaats voor de Sami bevolking. Wij zeggen soms Lappen maar zij horen dat niet graag.
Op deze rots werden vroeger offers gebracht. Hier woonde namelijk de god van de donder, Äijih.


Zelfde plekje in de zomer
© Photo: Tuija Kangasniemi - Nationalparks.fi

Er zijn houten trappen tot helemaal boven. (30 m)
Vanaf de top heb je een prachtig zicht op het Inari Meer met zijn duizenden eilandjes.



Eenmaal terug in het hotel, even naar de kamer en dan ga ik een avondwandelingetje doen rondom het hotel. De temperatuur is geklommen tot -9 °C
Het wagenpark

De bewaker van het hotel op de rand van het meer
(opeen gestampte sneeuw want je kan geen bal rollen, door de kou kleeft de sneeuw niet)


Eens iets helemaal anders ...

De zon gaat onder en dat geeft weer mooie kleurtjes boven het meer.
Alles is in een blauwige tint en aan de horizon een roos/paarse gloed.




Na het avondeten vertrekken we met een slee naar een Aurora Camp.
Het is weer bitterkoud nu, -16 °C.
Het is een wolkenloze sterrenhemel. Enkel Lady Aurora geeft niet present.

We luisteren naar verhalen van de gidsen bij een kampvuur in de Laavu (typisch Lapse tent).


Het is erg gezellig maar door het vuur hangt er veel rook in de tent. Ik blijf niet zolang binnen want telkens als je dan buitenkomt heb je het weer kouder.
Buiten is het dan weer genieten van de sterrenhemel en zoeken naar sterrenbeelden.


Thee wordt gemaakt met het keteltje op het vuur. En zo'n warm kopje thee, dat doet wel deugd moet ik zeggen.


Tegen 22u30' zijn we terug bij het hotel.
En dan is er toch noorderlicht te zien. Niet zo fel als gisteren maar toch staat er een boel volk te kijken. Ik ga naar mijn kamer om wat op te warmen en echt geen half uur later weer Aurora Alarm want weer een geroezemoes op de gang.
Helaas is het weer maar zwak noorderlicht.
De vooruitzichten voor de komende dagen zien er wel beter uit. Duimen maar ...