Dag 7 : Inari Wilderness Hotel - Ivalo - Helsinki - Brussel

zondag 10 maart 2019

Wanneer ik wakker word, kijk ik recht naar een mooie blauwe lucht.


De zon komt stilaan piepen. Hier het huisje van mijn buren.


De bergen aan de overkant van het Inari meer zijn weer zichtbaar.


Jammer genoeg reis ik vandaag terug naar huis. Een beetje een dubbel gevoel. Blij om terug naar huis te gaan maar spijt dat ik dit hier moet achterlaten. Ik ga het echt missen.

Door de vele sneeuw die gevallen is, ziet alles er nog sprookjesachtiger uit.


Tussen de huisjes in zijn er kleine sneeuwduinen ontstaan door ophoping van sneeuw.


Afgelopen nacht had ik geen wifi, ook niet gemist eigenlijk. Na het ontbijt maak ik nog even het verslagje van gisteren.

Om 11u staan er 2 minibusjes klaar om mij en 13 anderen naar de luchthaven te brengen.
Veel gasten vertrekken terug naar huis vandaag. Zij die een latere vlucht hebben, worden ook later naar Ivalo gebracht voor de terugvlucht.

De rit duurt ongeveer een uur. Normaal 45' maar de wegen zijn behoorlijk ondergesneeuwd.

Iets voor 12u zijn we er. Ruim op tijd om in te checken. Voor maar 1 vlucht die hier gaat vertrekken zijn er 4 balies open om in te checken ! Dat gaat dus heel vlot. Deze keer piep ik wel bij de security. Tja, de riem was de boosdoener.

Rond 13u15' landt ons vliegtuig. Het komt uit Helsinki. De motoren gaan niet helemaal uit om bevriezen te vermijden. Passagiers en bagage uit het vliegtuig, nieuwe bagage en wij zelf aan boord.


Netjes volgens vluchtschema vertrekken we om 13u55'. Ondertussen is het weer aan het sneeuwen.


De sneeuw waait ook over de startbaan maar daar maken ze zich hier geen zorgen over.
Er wordt wel enkel met kleinere toestellen naar de noordelijke luchthavens gevlogen.


En take off.

Ongeveer 1u15' later landen we in Helsinki. Aan het einde was het even bumpy, al goed was de koffie toen al op ;)


We komen aan bij gate 25 en de volgende vlucht is bij gate 23, vlakbij dus.
Ik ga me wel nog even een broodje kopen.


Om 16u40' lokale tijd vertrekken we alweer. De piloot laat ons even weten dat we door de rugwind 20 min te vroeg in Brussel zullen zijn.


Maar dat is gerekend zonder het zware stormweer in België.
Uiteindelijk landen we op het voorziene uur, 18u20'.


De dreigende wolken van de storm die net voorbij trok hangen wat verder richting Brussel.


Mijn koffer is de eerste die van de band rolt !
Ik word opgehaald door Sander en Stephanie. Op richting centrum van Brussel voor een heerlijk terug-thuis-diner bij Hard Rock Café.


En nu we hier toch zijn, hangen we de toerist uit. Blitzbezoek. 
Brussels by night, allemaal lichtjes, ...


Home sweet home. Nog even bijbabbelen en dan naar bed.

Het was weer een fantastische week in Lapland. Ik ga er nog lang van nagenieten en wie weet, volgend jaar terug?